Wat jij nodig hebt, is bedrijfshuisvesting die past bij jouw businesscase. Dat kan een pand zijn om zelf te gebruiken of als investering. Je wilt daarom een bestaand pand verbouwen, uitbreiden en/of verduurzamen of nieuwbouw neerzetten. Hoe ontwikkel en realiseer je het voor jou beste scenario? Dat ontdek je in dit blog.

“Een goed begin is het halve werk. Een cliché waar wij met Factor G vierkant achter staan. Dat blijkt uit onze aanpak.” 

Roy Peters is commercieel ontwikkelingsmanager. Hij illustreert aan de hand van de dagelijkse praktijk hoe met ons concept Factor G het proces voor de ontwikkeling van een bedrijfspand werkt. Het doel is elke keer weer: een pand met eigenheid realiseren dat efficiënt en energiezuinig is, kan meebewegen met toekomstige behoeften en ontwikkelingen en waarin het prettig en gezond samenwerken is. 

Onze experts weten als geen ander hoe je jouw beste scenario ontdekt en uitrolt. Of je nou gaat voor nieuwbouw, verbouw, renovatie of verduurzaming van een pand. Ongeacht of je daarvoor al een locatie op het oog hebt of niet. 

Wegwijs in bouwen

Roy vertelt: “Met ons concept Factor G - voor toekomstgerichte bedrijfshuisvesting - maken we ondernemers wegwijs in bouwen. Ik merk dat ondernemers met ver- of nieuwbouwplannen voor bedrijfshuisvesting vaak wel ongeveer weten waar ze naartoe willen, maar de route ernaartoe niet overzien. Logisch. Als je er niet dagelijks mee te maken hebt, is zo’n ontwikkel- en realisatietraject als een auto waarmee je naar de garage gaat. Je hebt geen idee wat er onder de motorkap moet gebeuren, om de auto te laten rijden. Wij zetten elke stap om die motor zo efficiënt mogelijk te laten draaien, samen met jou.” 

Bouwen vanuit businesscase

De rol van commercieel ontwikkelingsmanager is om een ondernemer, ongeacht het huisvestingsvraagstuk, te helpen de helicopterview te pakken, zodat hij of zij kan bouwen vanuit zijn of haar businesscase. 

“Vanaf boven krijg je overzicht. Je ziet onverwachte mogelijkheden, doordat je voorbij alle grenzen kunt kijken. Terwijl we langzaam naar beneden cirkelen, zoomen we in op belangrijke details. Met die inzichten en de adviezen van ons team ben jij vervolgens in staat betere keuzes te maken. Zo belanden we samen bij het scenario dat we het beste kunnen bouwen voor jouw businesscase.”   

De meerwaarde van deze insteek is er pas als je een bedrijfshuisvestingsvraagstuk van alle kanten hebt bekeken, je samen bedrijfshuisvesting kunt realiseren waarin de ondernemer in staat is om zowel in tijden van groei als van krimp zaken te doen. Een gedegen voorbereiding en doordachte keuzes betalen zich later uit. 

Klantgesprek over opties bouwen bedrijfshuisvesting aan de hand van ScenarioCanvas Factor G

Wensen bedrijfshuisvesting achterhalen

Over hoe je weet wat voor bedrijfshuisvesting een ondernemer nodig heeft om te kunnen ondernemen, vertelt Roy het volgende: “Het begint bij wensen achterhalen. Zie onze aanpak als een trechter. We beginnen breed en verfijnen steeds verder.”

Hij vertelt dat hij in de eerste fase een vrijblijvend gesprek aangaat met een ondernemer. Daarin verzamelt hij informatie om zich een algemeen beeld te kunnen vormen van de wensen, ideeën en businesscase. “Ik vraag naar dromen en ambities. Zo hebben we het over welke locatie ideaal lijkt en waarom. Ik vraag wat iemand nodig heeft in een pand en op de kavel. Ook komt ter sprake welke ambities iemand heeft op het gebied van milieu. En uiteraard wil ik weten waar iemand direct na de bouw en in de verdere toekomst wil staan.” 

"Met ons concept Factor G stimuleren we een ondernemer bewust een onbevangen, brede blik te hebben. Dat zorgt dat we grensverleggende opties ontdekken. Laatst kwam hierdoor in een klantgesprek bovendrijven dat een andere vestigingsplaats wellicht beter zou zijn. Dan verkennen we samen voors en tegens van verhuizen.”

Bestemmingsplan geeft bouwrichtlijnen voor bedrijfshuisvesting

Realitycheck bouwwensen 

De volgende stap in de trechter is een realitycheck van de bouwwensen. “Door voorbereiding en ervaring weet ik tijdens het vrijblijvende gesprek globaal waar we rekening mee moeten houden als het gaat om bijvoorbeeld financiële en juridische aspecten. Maar als een ondernemer en ik na die eerste ontmoeting uit elkaar gaan met de belofte er allebei over na te denken en op terug te komen, weet ik wat mij te doen staat. We leggen bouwwensen als het ware langs de meetlat.” 

Hij wijst om zich heen in het kantoor als hij vervolgt: “Ons team duikt vervolgens dieper in het vraagstuk." De Factor G-aanpak gaat in deze fase verschillende zaken na. Uiteraard de mogelijkheden en beperkingen vanuit het bestemmingsplan, achterhalen of op de locatie het gewenste volume en de hoogte gebouwd mogen worden en welke parkeer- en milieunormen gelden. Ook worden de thema’s locatie en hergebruik onder de loep genomen. Want gebouwen en materialen een tweede leven geven en groen laten wat groen is, heeft sterk onze voorkeur met het duurzaam denkende concept Factor G Bedrijfshuisvesting. 

Daarnaast denken we mee qua financiën. Zo weten wij welke subsidies beschikbaar zijn. En we kijken daarbij vooruit. Soms is het bijvoorbeeld slim om al bij de bouw te investeren in zaken die in de toekomst pas belangrijk worden. Roy legt uit: “Zo is er een klant die we aanraden het bedrijfspand zo te bouwen dat het in de toekomst makkelijk kan worden gesplitst en in delen verhuurd."

Bouwopties voor bedrijfshuisvesting bepalen met Factor G ScenarioCanvas

Kiezen na invullen ScenarioCanvas

En dan zitten we in de smalle tuit van de trechter. Dit is het moment om de geeltjes erbij te pakken en het ScenarioCanvas van Factor G in te vullen. Op basis daarvan kun je als ondernemer namelijk het beste bouwscenario kiezen. Het canvas van Factor G ontwikkelden we op basis van het bewezen Business Model Canvas (BMC). Daardoor is het een praktische werkvorm. Eén die is toegespitst op de bouwwereld.

Bij voorkeur organiseren we volgens onze aanpak een ScenarioSessie. Daarvoor wordt de ondernemer uitgenodigd en gevraagd om belangrijke stakeholders mee te nemen. “Samen werken we aan de hand van 8 bouwstenen van het ScenarioCanvas heel gestructureerd en grondig diverse concrete scenario's uit voor het bedrijfshuisvestingsvraagstuk”, legt Roy uit.

Het lijkt veel moeite, maar deze aanpak heeft nogal wat voordelen. Zo krijgt de ondernemer inzicht in opties en details daarvan. Een keuze maken wordt dankzij het ScenarioCanvas en advies van Factor G-specialisten makkelijker. Bovendien ontwikkelen en bouwen we hierdoor vanuit een doordacht plan. Een voordeel voor elke partij die betrokken is bij de bouw van de bedrijfshuisvesting.

Meerwaarde bij bedrijfshuisvestingsvraagstukken

De commercieel ontwikkelingsmanager sluit af: “Bouwen is een uitdagend proces. Met onze integrale aanpak bieden wij jou als ondernemer zekerheid door samen alle opties vooraf te verkennen, gefundeerde keuzes te maken en vervolgens vaste afspraken te maken over planning, kwaliteit en financieĢˆle aspecten. Daarbij gaan we garanties en resultaatverplichtingen niet uit de weg. Je bouwt dus met minimaal risico.”

We willen deze meerwaarde van onze doordachte Factor G-aanpak graag bewijzen. Dus neem contact op als jij ongeacht de complexiteit van jouw vraagstuk inzicht wilt in je opties, advies bij het kiezen van jouw beste scenario en de zekerheid van een haalbaar plan dat wordt uitgevoerd volgens vaste afspraken en afgeleverd met een gegarandeerde kwaliteit.

Factor G en Giesbers

Als concept van Giesbers heeft Factor G bijna 100 jaar ervaring als ontwikkel- en (ver)bouwpartner. Het team van specialisten staat als een huis en neemt jou alles uit handen. Van initiatief tot onderzoek, advies, ontwikkeling, ontwerp, engineering, bouw en beheer & onderhoud.